Kişinin yasevimliığı cemiyet içre değeri olan , kudret, hattıhareket ve başka davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tüyöneten.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara nazaran insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değişlemme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanılamamı kuruluşlabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına iyi ) değişlemme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis nazaran;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde değişlemtirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değişlemme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç omurga öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı cemi kültürler muhtevain benzeridır. Ammaçların içinde ne olduğu ve öğrenme muhtevain kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre nazaran değişlemebilir, ancak sürecin doğbeyı değişlemmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince biraşkın filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna dayalı farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü tanılamamı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değişlemikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içre eğitime dayalı temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değişlemikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Terbiye, kişioğlu muhtevain yaşam boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere iyi olabileceği üzere istenmedik yönde de vürutebilir. Terbiye sürecinin işlemletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel de kabil. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, terbiye merkezleri üzere mekânlarda verilen terbiye formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. Doğrusu terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine nazaran sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye sarhoş olmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belli bir çekim ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise spontane vüruten plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki fert bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir yol olarak ele tuzakındığında ise terbiye sisteminin üç omurga ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Orijin; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel üzere fiziksel unsurlardır. Müddetç; okul içre meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, yetki, test skorları üzere matlup davranış değişlemiklikleridir.